Вивчаємо нові правила ліцензування виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюну та пального
Що відбулося? Закону від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481). Закон № 3817 суттєво змінює правила ліцензування, установлені Законом № 481. У консультації розглянемо основні запропоновані новації. Надалі ми ще неодноразово повертатимемося до цієї теми.
З 27.07.2024 набув чинності Закон від 18.06.2024 № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), прийнятий замістьЗакон № 481 діє до 01.01.2025
Закон № 481 утратить чинність з 01.01.2025, крім ст. 8 «Атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», яка діятиме до введення в дію аналогічної ст. 33 Закону № 3817. До вказаної дати положення Закону № 481 застосовуються в частині, що не суперечить Закону № 3817.
Крім того, деякі норми Закону № 3817 не наберуть чинності до 01.01.2025, наприклад, розд. XII, у якому, зокрема, ідеться:
- про розміри плати за ліцензії;
- електронні реєстри ліцензіатів, обладнання та місць зберігання;
- умови торгівлі, ввезення-вивезення, зберігання підакцизних товарів та ін.
Нові правила отримання ліцензії на оптову/роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюном і пальним
Порядок отримання ліцензії на такі види господарської діяльності викладено в розд. VII Закону № 3817.
Гарна новина. Для всіх видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню згідно із Законом № 3817, запроваджуються безстрокові ліцензії (ч. 4 ст. 1, ч. 4 ст. 52, ч. 5 ст. 53 цього Закону).
У ст. 47 Закону № 3817 ідеться про надання ліцензії в автоматичному режимі. Однак отримати ліцензію в такому режимі можна тільки в разі виконання умов, установлених ч. 1 цієї статті, на такі види господарської діяльності, як:
- роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;
- зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.
Для отримання в автоматичному режимi лiцензiї на право провадження вiдповiдного виду господарської дiяльностi суб'єкт господарювання (далі – ліцензія, СГ) подає заяву до ДПС через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або в електронній формi в порядку, передбаченому ст. 42 Податкового кодексу.
За результатами проведеної обробки (перевiрки) iнформацiї, зазначеної в заявi, ДПС може бути прийнято одне з таких рішень:
1) надати ліцензію в автоматичному режимi;
2) вiдмовити в наданнi в автоматичному режимi лiцензiї за наявностi пiдстав, визначених ч. 7 ст. 47 Закону № 3817;
3) вiдмовити в наданнi в автоматичному режимi лiцензiї та застосувати процедуру надання вiдповiдної лiцензiї в загальному порядку, передбаченому Законом № 3817.
Новації для зберігачів пального. Згідно із ч. 5 ст. 28 Закону № 3817 СГ, які зберiгають пальне виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки в споживчiй тарi кожна об’ємом до 60 л включно, звільняються від обов’язку отримувати ліцензію.
Особливості торгівлі через Інтернет
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин), а для малих виробників виноробної продукції – алкогольними напоями без додавання спирту (вин виноградних, плодово-ягідних, напоїв медових), зокрема і через Інтернет, може здійснюватися СГ (у т. ч. їх виробниками) за наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (ч. 7 ст. 16 Закону № 3817).
Для довідки. Мале виробництво виноробної продукцiї – СГ, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво та розлив у споживчу тару алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово ягідних, напоїв медових) в обсязі, що не перевищує 10 000 декалітрів за календарний рiк, з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробок самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови, що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження (п. 41 ст. 1 Закону № 3817). |
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 71 Закону № 3817 забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння шляхом електронної торгівлі (з використанням засобів дистанційного зв’язку). Це дозволено робити в разі одночасного виконання таких умов (ч. 9 ст. 71 Закону № 3817):
- попередня iдентифiкацiя віку кінцевого споживача (на етапі замовлення продукції) шляхом отримання інформації (відомостей, даних) про досягнення кінцевим споживачем 18 років;
- вiдвантаження алкогольних напоїв, тютюнових виробiв, електронних сигарет, заправних контейнерiв, рiдин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробiв без їх згоряння для доставки кiнцевому споживачу здiйснюється з мiсця торгiвлi (якщо кiнцевий споживач отримує товар не в мiсцi торгівлі);
- безпосередня передача вказаних товарів кінцевому споживачу з дотриманням вимог щодо його перевірки, установлених ч. 5 i 6 ст. 71 Закону № 3817.
У разі порушення вищезгаданих правил СГ зобов’язаний на вимогу органу ДПС протягом 3 робочих днiв (далі – р. д.) обмежити доступ на територiю України (з території України) до вебсайтів, URL-aдpecи, доменного iменi, IР-адреси, мобiльного додатка та/або будь-якоi iншої мережевої адреси, з використанням яких здійснюється продаж згаданих товарів.
Постачальник хостингу на вимогу органу ДПС також повинен обмежити доступ на територiю України (з території України) до вебсайту, URL-aдpecи, доменного iменi, IР-адреси, мобiльного додатка та/або будь-якої iншої мережевої адреси, які належать СГ-порушнику, протягом 3 р. д. із дня надходження такої вимоги.
Важливий нюанс! Норми ч. 9 і п. 10 ч. 2 ст. 71 Закону № 3817 набирають чинності через 18 місяців із дня набрання чинності цим Законом (тобто з 27.01.2026). Водночас через 6 місяців ДПС повинна створити і вести реєстр адрес вебсайтів інтернет-продавців вищезазначених товарів (п. 7 розд. XII Закону № 3817). |
Скасовано обмеження часу продажу алкогольних напоїв
Нормою п. 29 розд. XII Закону № 3817 скасовано право сільських, селищних, міських рад, державних (військових) адміністрацій обмежувати час реалізації слабоалкогольних та алкогольних напоїв (крім обмеженьнна період комендантської години). КМУ доручено розробити для місцевих органів новий порядок установлення таких обмежень.
Виняток: у визначений час доби у період воєнного стану облдержадмiнiстрацiї (обласнi вiйськовi адмiнiстрації) можуть установлювати заборону на торгівлю алкогольними напоями на територіях, на яких ведуться бойові дії або які тимчасово окуповані Російською Федерацією.
Відповідальність за порушення Закону № 3817
Для розрахунку штрафних санкцiй, передбачених ст. 73 Закону № 3817, використовується мiнiмальна заробiтна плата (далі – МЗП), установлена на 1 сiчня звiтного (податкового) року, в якому виявлено порушення.
Для порівняння. У Законі № 481 прив’язки до МЗП для обчислення розміру штрафу не було.
Наприклад, згідно з п. 13 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 за оптову або роздрiбну торriвлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рiдинами, що використовуються в електронних сигаретах, без вiдповiдної лiцензiї (крім випадків, передбачених цим Законом) установлено штраф у розмірі 200 % вартостi реалiзованих товарiв (продукцiї), але не менше ніж 3 МЗП.
За зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки без наявності відповідної ліцензії передбачено такі штрафи (п. 36 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817):
- за перше порушення – 4 МЗП;
- друге порушення – 8 МЗП;
- третє та наступнi порушення – 85 МЗП.
Як бачимо, штраф за зберігання пального, якщо йдеться про перше чи друге порушення, суттєво зменшився. Нагадаємо, згідно зі старим Законом № 481 (ст. 17) штраф за зберігання пального становив 500 тис. грн.
Коментарі до матеріалу